Walvissen

Toen ik in Antarctica was, heb ik veel wildlife gezien. Vogels, pinguïns, orka’s en zeeluipaarden. En walvissen. Prachtige beesten die een enorme indruk op je maken door hun grootte en hun kalmte. Toen ik ze tegenkwam, waren ze met elkaar aan het spelen en lagen ze een beetje te chillen zo net onder het wateroppervlak. Misschien hebben we wel 2 uur rond de walvissen gevaren voordat we teruggingen naar de boot. Ik was blij om te horen dat Shane (een expeditieleider die al heel lang meegaat naar Antarctica) kon vertellen dat de walvispopulatie enorm was gegroeid de afgelopen jaren.

Walvis 2

Waarom ik daar zo blij van werd? Tot 1931 werd er namelijk op walvissen gejaagd rond Deception Island, aantrekkelijk vanwege de olie en het vlees en daardoor slonk de walvispopulatie met duizenden walvissen.

Toen de walvisjacht in 1931 werd verboden, nam het aantal walvissen langzaam maar zeker toe. Maar nu Japan haar walvisjachtplannen doorzet, ziet de toekomst er minder rooskleurig uit:

http://www.bbc.com/news/world-asia-34952538

Boos was ik, toen ik dit nieuwsbericht las. Eerst intens verdrietig – de tranen liepen bijna over m’n wangen -, daarna boos. Woedend. Ziedend. Hoe kunnen ze dit doen? Die prachtige beesten, zo mooi, zo kalm en zo onschuldig. Hoe kan je dit over je hart verkrijgen?

 

 

Geef een reactie

