Van sneeuwbal naar sneeuwpop: de kracht van kleine initiatieven

Tijdens de herfstvakantie kreeg een belletje van iemand van de Deventer Energie Coöperatie; een coöperatie die 2 windmolens langs de A1 in Deventer voor een deel heeft gefinancierd. Op 31 oktober zou een feestelijke opening van de windmolens plaatsvinden. Leuk! Er werd mij gevraagd om te vertellen over mijn reis naar Antarctica en over mijn waardering voor kleine initiatieven. Nog leuker! En zo kwam het dat ik vanmorgen in een partytent langs de N348 stond, met het geluid van een draaiende windmolen op de achtergrond.

DeventerEnergie

Ik vertelde over Antarctica, ik vertelde over wat de reis met me gedaan heeft en ik vertelde over het zogenaamde sneeuwbal-effect. Het sneeuwbal-effect gaat als volgt: het idee ontstaat om een windmolen te plaatsen in Deventer. Na veel gedoe en eindeloos overleg tussen gemeenteraadsleden, wethouders en burgers die het er niet mee eens zijn, komt er een windmolen. Sterker nog, er komen er 2. Veel mensen vagen zich af hoeveel zin het heeft om 2 windmolens te plaatsen als er nog steeds zoveel fossiele brandstoffen zijn. “Wat maakt het nou uit?” en “De rest van de wereld heeft geen windmolens, waarom zouden wij er dan geld in stoppen?” zijn kreten die vaak worden aangevoerd als tegenargument. Maar er zijn ook mensen die het een geweldig initiatief vinden; mensen uit aangrenzende regio’s. En dan komt Zutphen met het idee om ook 2 windmolens te plaatsen. En Enschede vindt het ook het proberen waard. En dan is de sneeuwbal al ietsje groter. Want hoewel het begint met deze 2 windmolens in Deventer, staan er over een aantal jaar misschien ook wel windmolens in Zutpen en Enschede.

En dan hebben over een 30 jaar een sneeuwpop.

Een gedachte over “Van sneeuwbal naar sneeuwpop: de kracht van kleine initiatieven

Geef een reactie

