Wereldmeisjesdag #omdatzijhetwaardis

Afgelopen zomervakantie las ik het boek Slavenkind.  Slavenkind gaat over de Nepalese Urmila Chaudhary. Urmila Chaudhary is elf jaar lang kamalari geweest – kindslaaf. Van haar zesde tot haar zeventiende werkte ze als huisslavin in huizen van rijke Nepalezen. Ze kreeg niet betaald, ze ging niet naar school, ze had geen vriendinnen, ze werd uitgebuit. Net als vele andere meiden. De International Labour Organization schat dat er wereldwijd 1,8 miljoen kinderen worden gedwongen tot prostitutie, waarvan het merendeel meisjes.

img_6718

Toen ik het boek van Urmila las, realiseerde ik me des te meer hoe bevoorrecht ik eigenlijk ben. Ik heb een fijn thuis, een lieve familie, ik ga naar school, ik hoef niet dag in dag uit te werken voor een rijke familie die geen respect voor me heeft. Meisjes horen niet te werken – niet in de prostitutie, niet als kamalari. Meisjes horen naar school te gaan om een toekomst te bouwen.

Free a Girl is een organisatie die zich inzet voor het bevrijden van meisjes uit de prostitutie. Meisjes die dagelijks worden verkracht en emotioneel en lichamelijk worden mishandeld. Na hun bevrijding zorgt Free a Girl ervoor dat deze meisjes naar school gaan, dat ze medische zorg krijgen en dat ze hun trauma kunnen verwerken.

L’Oréal Paris steunt Free a Girl en heeft  een nieuwe collectie lipsticks op de markt gebracht. In oktober zal L’Oréal 1 euro per verkochte lipstick aan Free a Girl doneren. Verder vraag L’Oréal alle vrouwen om vandaag – op Wereldmeisjesdag – een selfie met (roze) lipstick op Social Media te delen met de hashtags #omdatzijhetwaardis én #freeagirl om zo aandacht te vragen voor de rechten van meisjes. Doe jij met me mee?

Selfie #1

Geef een reactie

